|
|
|
Lars
Hoffsten
Örnsköldsviks Konsthall, t.o.m. 18 feb.
Grafikern
och målaren Lars Hoffsten, bosatt i Linköping, var grafikstipendiat
vid ÖKKV förra året. Att ett stipendium inte enbart behöver
resultera i en trevlig resa för att ta emot pengar, visar de ringar
på vattnet som uppstått. Efter att ha tillbringat en inspirerande
arbetsmånad på verkstan i Ö-vik, inbjöd Hoffsten
ÖKKV att göra en samlingsutställning i Linköpings
bibliotek senare på hösten. En utställning som dessutom
förlängdes och fram till sista januari i år visas på
Stadshusets galleri. Som motprestation kommer konstnärer från
KKV-verkstaden Krogen Amerika upp till Örnsköldsviks museum
senare till sommaren. Lars Hoffsten inbjöds också personligen
att ställa ut i samma hus, ett erbjudande som från tid till
annan går till grafikstipendiaterna. Det är denna utställning
som visas just nu i konsthallen längst upp i huset. Att Lars Hoffsten
är bror till sångerskan Louise Hoffsten, att hon samma dag
som vernissagen framträdde i Örnsköldsvik låter som
en ytterligare inplanerad ring på vattnet men det var faktisk mera
en lycklig slump.
© BUS
2007 Lars Hoffsten "Journey to the One part I & II" (detalj),
blandteknik
Musik är
också en av de viktiga ingredienser som gör Lars Hoffstens
utställning så mångfacetterad och infallsrik. Att han
är en stor skivsamlare förstår man när man ser installationen
"Journey to the One Part I & II" som täcker nästan
hela golvet i första rummet. Här har han dekonstruerat ett antal
LP-skivor, genom övermålningar på både konvolut
och vinylskivor, för att locka fram gemensamma symboler och visuella
avkodningar. Det handlar inte minst om den bildmässiga mytologi som
på ett genomgripande sätt förändrade vår syn
på konst och musik från popkonstens dagar på 60-talet
och som sedan dess omhuldats från olika håll. En av rörelserna,
op-konsten, var till exempel en viktig inspiration för många
skivomslag. Genom det interaktiva verket "SPIN" på väggen
intill golvet skapar Hoffsten en synnerligen träffande sammankoppling
mellan musik och konst.
© BUS
2007 Lars Hoffsten "SPIN" (detalj), blandteknik
Transformeringar
och hybrider genomsyrar utställningen. Genom mobiler, objekt, målningar,
video, foto och grafik, förflyttas man som åskådare mellan
såväl olika tidsepoker som olika genrer och sinnestämningar.
Privat samsas med politik, psykologi möter filosofi, humor tangerar
allvar, och all denna mängd av möjliga betraktelsenivåer
gör mig uppsluppen och skapar den sortens avväpnande öppenhet
och beredvillighet som man som betraktare av konst så ofta hoppas
på ska inträffa.
© BUS
2007 Lars Hoffsten "Dreamwever", silkscreen
I videofilmen
"Lärlingen", som baseras på en pjäs av Beckett,
ser man en person som ständigt misslyckas att äntra ett rep
och som hjälplös och komiskt faller till golvet. Essensen av
det hela gestaltas intill i bilden "Dreamwaver", där livets
hårda villkor ses genom ett metafysiskt ljusspel, milt och försonande,
med kanske religiösa undertoner.
© BUS
2007 Lars Hoffsten "Blow wind Blow", linoleum
Den intensiva
eller hypnotiska rörelsen i jazzen eller popen går som en röd
tråd i flera grafiska verk. I "Blow wind Blow" finns en
nästan kosmisk besvärjelse av livets dans och villervalla. Ett
annat verk, "Swingers", ser ut som ett skrivet partitur på
den rytmiska och exalterade jazzkänslan. Det finns ett genomgående
drag av barock livstörst och existentiell eufori i Lars Hoffstens
grafik och måleri. I flera små målningar uppstår
plötsliga genomlysningar, ett slags sammansatta statements av poesi
och livsnärvaro, som i serien "Dervish", i bilderna "One
step beyond" och "Livet, cykeln och alltihop". Det enkla
och direkta anslaget i bilder av typ "Shelter", "On the
run", "Balanskonstnär", skapar en sorts blixtbelysningar
på människans kamp och drama genom hårt markerade och
röda silhuettfigurer.
© BUS
2007 Lars Hoffsten "One step beyond", olja.
© BUS
2007 Lars Hoffsten "Shelter", olja.
Betyder då
denna mix av visuella skrönor och uppenbarelser att Lars Hoffsten
blott och bart är en övervintrande popkonstnär, som fortfarande
och oblygt tror på konstens och musikens, ja rentav den lilla människans
inneboende revolutionära kraft, eller eros? Och detta mitt i en samtid
som är så uppfylld med problematiseringar, kritik och nyskrivningar
av våra invanda begrepp och perspektiv. Nej, det vore för enkelt
med en sådan beskrivning. Det är väl för övrigt
knappast aktuellt längre med några övervintrare i vår
tid av global uppvärmning och global utjämning. Konstens rum
är inte längre bara nu och just här, det har utvecklats
och omfattar ett större fält både bakåt och sidledes.
I Hoffstens utställning kan man stå länge inför en
liten enskild bild och begrunda sakernas tillstånd.
Text och
foto: Jan K Persson
07-01-24
|
|
|